Heeft u een mooie woning op het oog en maakt u plannen om een bod uit te brengen? Misschien lopen we iets teveel op de zaken vooruit, maar om een koop te bevestigen moet u straks ook naar de notaris. U bezegeld een koop/verkoop volgens de wet alleen met een notariële akte. Meer over de notariële akte leest u op deze pagina.

Woning kopen met notariële akte

Zoals u nu weet -en natuurlijk al wel wist- moet u een koop of verkoop altijd wettelijk bekrachtigen met een notariële akte. U heeft de vrijheid om een andere notaris te nemen dan de verkopende partij. Voor u maakt dit geen verschil in kosten. Aangezien in dat geval het ereloon gewoon door de 2 notarissen gedeeld moet worden. Voordat de akte daadwerkelijk opgesteld moet worden, moeten er door de notaris nog een aantal zaken worden uitgezocht. Eerder kan hij niet de akte opstellen.


Hij of zij zal daarom bij een aantal instanties informatie verzamelen. O.a. over de woning die wordt verkocht en over de verkoper. Zo zal hij de bestemming van het object achterhalen, informatie verzamelen over de identiteit van de verkopende partij en wil hij weten hoe het zit met de naleving van de voorschriften op stedenbouwkundig gebied.

Akte voorlezen en ondertekenen

Als hij voldoende informatie heeft verzameld en het onderzoek is afgerond, dan zal de notaris de resultaten daarvan, gezamenlijk met de voorlopige koopovereenkomst, samenvoegen tot een akte. Beide partijen moeten bijeen komen en de akte wordt voorgelezen en vervolgens ondertekend. Vervolgens moet de akte nog worde geregistreerd. Dat doet de notaris. Tevens verzorgt hij andere zaken zoals de overschrijving op het hypotheekkantoor van de verkoopakte.

Wat kost een notariële akte?

Het kopen van een woning kost geld. Ook de notariskosten komen deels voor uw rekening. Zo betaalt u ereloon aan de notaris maar ook registratierechten (voor de belastingdienst) en extra kosten zoals die voor opzoekingskosten en fiscale zegels.

Krediet - Geld lenen - Lenen - kredietje.be