Als je een krediet aanvraagt en de bank geeft je een goedkeuring dan zal de Nationale bank van België hiervan op de hoogte gebracht worden. Dit is een centraal meldpunt voor banken om hun klanten te beschermen tegen allerlei zaken.

Een lening aangaan doe je niet zomaar en bij problemen kan het je situatie nare gevolgen toebrengen. Ter bescherming van je persoon is deze registratie nodig bij de bank van België.

De Centrale voor kredieten en particulieren registreert informatie over alle krediet overeenkomsten van consumenten. Dit gaat over leningen op afbetaling, kredietopeningen en verkoop op afbetaling. Ook hypothecaire kredieten horen hier bij. Wat er nog bij komt zijn wanbetalingen die te maken hebben met alle soorten kredieten. En dat laatste kan belangrijk zijn.

Stel dat jij iemand bent die vorige leningen niet kon terug betalen, dan komt hier een melding van bij de Nationale bank van België. Als je dan later opnieuw een lening wil aanvragen. Dan zal een bank eerst je dossier opvragen en zien of je schulden hebt of nog openstaande leningen. Als zij een zien dat er al problemen waren in het verleden, dan zal de lening aanvraag mogelijk afgekeurd worden. Dit is niet enkel ter bescherming van de bank, maar ook voor jou bescherming. Een lening aangaan als je ze toch niet kan terug betalen heeft geen zin. En voor een bank is het belangrijk gezond te blijven door enkel klanten binnen te halen die een lening zonder probleem kunnen terug betalen.

Een bank is trouwens verplicht om jouw dossier op te vragen en te kijken of er al problemen waren in het verleden of in het heden. Het kan zelfs dienen om te kijken of je een nieuw betaalmiddel zoals bankkaart of kredietkaart kan aanvragen. Opnieuw om te voorkomen dat je de financiële put niet groter zou maken.

Als particulier kan je deze informatie zelf ook opvragen, mochten hier vragen over zijn. Wie dat ook kan doen zijn advocaten om zaken in orde te maken. De kredietgevers die erkend zijn om consumentenkredieten of hypothecaire kredieten. uit te geven. Ook schuldbemiddelaars die jouw zaak bekijken om het een en ander weer recht te trekken, moeten inzicht kunnen krijgen wat het verleden is in je situatie.

Al deze informatie kan enkel gebruikt worden met het oog op de situatie bekijken van jou eventuele lening aanvraag of bankkaart aanvraag. Het kan niet door derden aangevraagd of gebruikt worden en zeker niet voor marketing doeleinden. Deze informatie is dus niet door het grote publiek te bereiken en zeker niet te gebruiken. Zoals boven vermeld is deze maatregel er gekomen om zowel financiële instellingen en jou als klant te beschermen voor verdere problemen. Er zijn nu eenmaal mensen die niet of moeilijk met geld om kunnen. Daarom ook de slogan die nog niet zo lang geleden in het leven is geroepen: Geld lenen kost ook geld. De eerste stap om mensen erop te wijzen dat een lening niet zomaar naar je toe komt.