Op zoek naar een koopwoning of heeft u zelfs al een bod uitgebracht op een huis? Een verkoop is pas officieel nadat er een notariële akte is opgesteld en door beide partijen is ondertekend. Als verkoper en koper kunt u dezelfde notaris nemen. Maar het is ook mogelijk om ieder een eigen notaris in te schakelen. De notarissen moeten in dat geval het loon (dit noemt men ook wel het ‘ereloon’) delen. U bent als verkoper of koper in dat geval niet duurder uit.


Opstellen van de akte: Wat daaraan vooraf gaat

Als de kopende en verkopende partij met elkaar een akkoord hebben bereikt, dan moet de verkoop bezegeld worden bij de notaris. De notaris zal een notariële akte opstellen. Daarvoor heeft hij informatie nodig van een aantal instanties over de verkoper plus de woning. Zo moet hij de bestemming van het onroerend goed achterhalen, de identiteit van de verkopende partij vastleggen en nagaan of alle voorschriften zijn nageleefd (stedenbouwkundige voorschriften). Als de notaris dit alles heeft onderzocht zal hij een voorlopige verkoopovereenkomst opstellen en een akte opstellen die de koper en verkoper moeten ondertekenen. Dit wordt ook wel het ‘verlijden’ genoemd.

Verlijden

Een notariële akte moet worden voorgelezen door de notaris. Beide partijen moeten hierbij aanwezig zijn. Het verlijden is officieel nadat beide partijen de akte hebben voorzien van een handtekening. Vervolgens wordt de akte geregistreerd. De verkoopakte wordt tevens door hem overgeschreven op het hypotheekbureau. Pas dan kunnen schuldeisers, mochten er schulden bij de verkopende partij zijn ontstaan, geen beslag meer op de woning leggen.

De notariskosten

Uiteraard moet een notaris ook betaald worden. De notariskosten zijn:

  • Een ereloon voor de notaris
  • Registratierechten belastingdienst
  • Aktekosten zoals kosten voor het opzoeken van informatie, zegels, etc.



Krediet - Geld lenen - Lenen - kredietje.be