Misschien een beetje een flauwe redenering maar toch heel waar: Een negatief CKP notering voorkomen is echt veel gemakkelijker dan een registratie die je eenmaal hebt gekregen te verwijderen. Een CKP-registratie ontvang je niet zomaar. In vrijwel alle gevallen heeft de deelnemende partij het bij het rechte eind en is het aanvechten van zo’n beslissing bij voorbaat al zinloos. Uiteraard zijn er altijd discutabele gevallen en heel soms wordt een BKR-notering ten onrechte gegeven. We zeggen dan ook niet dat een deelnemer (kredietverstrekker) geen fouten maakt. Maar probeer ten alle tijden een negatieve registratie bij het CKP te voorkomen. Heb je een brief ontvangen van je kredietverstrekker en waarschuwt deze jou dat je geregistreerd wordt indien je niet op tijd een achterstand ongedaan maakt? Wees er dan als de kippen bij! In dit artikel lees je wat je moet doen om zo’n vervelende beslissing te voorkomen.

CKP

Het bestand van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren (CKP) registreert informatie over alle consumentenkredietovereenkomsten (onder andere leningen op afbetaling, verkoop op afbetaling, kredietopeningen) en hypothecaire kredieten (positief luik) die door natuurlijke personen voor privédoeleinden werden gesloten, alsook de eventuele wanbetalingen met betrekking tot deze kredieten (negatief luik). De Centrale voor Kredieten aan Particulieren maakt deel uit van de Nationale Bank van België.

Ga in overleg

Ook als je diep in de schulden zit en je bepaalde achterstanden maar moeilijk weg kunt werken, is overleg met de betreffende instantie vaak de oplossing. Bel de kredietverstrekkende partij op en leg je situatie aan hen voor. Vertel dat je er alles aan doet om een registratie te voorkomen en vraag hen om hulp. Spreek een betalingsregeling af.

Betaal de belangrijke rekeningen eerst

Op het moment dat je gewaarschuwd wordt voor een negatieve registratie bij het CKP indien je niet op tijd een schuld inlost of een termijn voldoet, moet je er alles aan doen om eerst die schuld in te lossen. De rekening van de energiemaatschappij, internetabonnement of gemeentelijke heffingen komen daarna pas aan de beurt.

Zet onnodige abonnementen stop

Voorkomen is beter dan… genezen. Nu is het ook tijd om te letten op de uitgaven die je doet. Welke abonnementen kun je stopzetten op het eind van de contracttermijn en zijn onnodig? Misschien ben je geabonneerd op een krant of tijdschrift, ben je lid van een sportschool, heb je een doorlopende reisverzekering terwijl je maar eens per jaar op vakantie gaat, et cetera. Voorkom dat je per maand meer geld uitgeeft dan nodig is, zodat je geld overhoud om belangrijke aflossingen te kunnen doen.

Een goede administratie voorkomt negatief CKP

Vaak krijgen consumenten een negatieve CKP-registratie omdat hun administratie niet op orde is. Rekeningen worden op de grote hoop gegooid en raken in de vergetelheid. Of men heeft geen overzicht meer en het is lastig om te controleren welke schulden prioriteit hebben om als eerste af te lossen. Een CKP-notering is soms ook het gevolg van slordigheid: Men vergeet op tijd een verhuizing door te geven, of ontdekt pas te laat dat een overboeking verkeerd is gegaan. Een goede administratie bespaard je heel wat ellende! Probeer daarom altijd orde te scheppen in de chaos. Lukt het je eens niet om een bepaalde rekening op tijd te betalen? Schroom dan niet om direct de betreffende instantie uitleg te geven en vraag een betalingsregeling aan. Meestal gaat de partij of deelnemer akkoord. Kredietverstrekkers houden van duidelijkheid en hebben er ook baat bij dat de schuldenaar niet nog verder in de betalingsproblemen komt.